KONKURS - Edukacja dla bezpieczeństwa Czchów 2016 poziom Szkół Gimnazjalnych - rozstrzygnięty

W dniu 17.06.2016 r. dziedziniec Baszty czchowskiej stał się areną zmagań gimnazjalistów o laur najlepszej drużyny konkursu „Edukacja dla bezpieczeństwa – NIE BÓJ SIĘ RATOWAĆ ŻYCIA INNYM! na wycieczce szkolnej”. Właśnie to  miejsce wybrali organizatorzy na finał zmagań drużyn reprezentujących szkoły Gminy Czchów.



Po egzaminie teoretycznym, który odbył się dzień wcześniej przyszedł czas na egzamin praktyczny z zakresu pierwszej pomocy. Zadania dla młodych ratowników nie należały do łatwych. Biuro D-U BHP zgodnie z tym co obiecało rok temu zorganizowało uczestnikom istny poligon. Już samo dotarcie na Basztę powodowało zmęczenie i szybsze bicie serca. W bramie Baszty czekał na każdą drużynę instruktor i przedstawiał ogólne założenia zmagań konkursowych. Pilnował również aby nikt przed wejściem na teren dziedzińca Baszty nie poznał przygotowanych symulacji, aby każda z drużyn miała równe szanse.


„Jesteście na wycieczce szkolnej i wchodząc na dziedziniec Baszty Czchowskiej widzicie jakiegoś mężczyznę (bardzo agresywnego), który bije innego. Podejmijcie adekwatne działania (zgodnie z tym, czego się nauczyliście np. RKO, szybkie badanie urazowe, dokonaj niezbędnych interwencji ratowniczych i ewakuację, zdaj relację przez telefon z tego co zostało zdiagnozowane i zaobserwowane) pamiętając o własnym bezpieczeństwie. Bądźcie przygotowani na niespodzianki.

Możecie użyć tego, co znajdziecie w apteczce (opatrunki: bandaże, gaziki,, rękawiczki, itp.).

Rada!   Nie wdawajcie się w niepotrzebne dyskusje. Przystąpcie od razu do działania. Słuchajcie poleceń INSTRUKTORÓW (którzy mogą być poszkodowanymi).

Nie bójcie się huku, krwi i innych – są to pomoce dydaktyczne! Pamiętajcie, że w rzeczywistych warunkach może to nieść poważne zagrożenia np. zakażenia HIV lub HBV.

Zapamiętajcie jak najwięcej szczegółów.”

Zadania, które miały wykonać trzyosobowe drużyny przedstawiały się następująco:

1. Wchodząc na dziedziniec Baszty drużyna zauważa mężczyznę z karabinem, który bije się z innym, powala go na ziemię i rani nożem powodując ranę brzucha (wytrzewienie). Grozi innym bronią, wypowiada jakieś słowa, jest uzbrojony w ładunki wybuchowe, a potem oddala się.

Zadaniem ratowników było w pierwszej kolejności zadbać o własne bezpieczeństwo: oddalić się w miejsce bezpieczne, położyć się, powiadomić Policję, a po ustaniu niebezpieczeństwa podejść do poszkodowanego i zaopatrzyć ranę brzucha i słuchać co półprzytomny poszkodowany mówi – jak się później okazało były to istotne informacje, jednak uczestnicy pomijali je.

2. Po zakończeniu pierwszego zadania (czyli po opatrzeniu poszkodowanego) rozległ się huk. Do końca drugiego ćwiczenia słychać było odtwarzany przez dyktafon krzyk.

Zadaniem uczestników było w pierwszej kolejności zadbać o własne bezpieczeństwo czyli paść na ziemię i zakryć głowę rękoma. Po uzyskaniu zgody tj. potwierdzeniu, że jest bezpiecznie należało przystąpić do ratowania poszkodowanego, którego ładunek wybuchowy pozbawił kończyny dolnej. Podczas tej czynności rozlegały się w pobliżu strzały z broni maszynowej. To był znak aby znowu paść na ziemię a po ustaniu wystrzałów jak najszybciej oddalić się z poszkodowanym z miejsca zagrożenia starając się być jak najniżej ziemi. Poszkodowany cały czas wydawał jęki i krzyki. Po wyewakuowaniu go w bezpieczne miejsce poszkodowany zamilkł (nagranie krzyku zatrzymano). To był sygnał do wykonania resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

3. W trakcie tych zmagań zwiedzający basztę (jeden z prowadzących) stracił przytomność i oddech.

Zadaniem ratowników było przełożenie go na plecy a po wykonaniu tej czynności i udrożnieniu dróg oddechowych ułożenie w pozycji bezpiecznej, gdyż  mężczyzna zaczął się krztusić i wymiotować.

4. Po zakończeniu ostatniego zadania z każdą drużyną zostały omówione błędy jakie popełnili. Jeden uczestnik z każdej drużyny został zabrany na przesłuchanie aby powiedzieć, co tak naprawdę się stało. Tu została sprawdzona spostrzegawczość na szczegóły. Oceniającym chodziło o to, aby gimnazjaliści nie tylko skoncentrowali się na zaopatrywaniu ran, ale również na tym, co poszkodowany mówi zanim stracił przytomność, oraz jak wyglądał uzbrojony napastnik. Młodzież nie na wszystko zwracała uwagę, ale trzeba ich pochwalić za niesamowite zaangażowanie i chęć niesienia pomocy. Niektórym uczestnikom konkursu przesłuchanie zostanie na długo w pamięci.

Rywalizację konkursową rozpoczęła drużyna z PG Czchów. Następny w kolejności był ZS Tworkowa, a później ZSiP Domosławice, ZS Złota, ZS Tymowa oraz ZS Jurków.

Organizatorzy chcieli, aby egzamin praktyczny z zagadnień związanych z pierwszą pomocą był ciekawy i uczył czegoś innego niż tylko wykutych na blachę standardów tak, aby zrozumieli, że prawdziwe życie to nie tylko dobra zabawa, ale odpowiedzialność za swoje czyny, zachowania oraz dbanie o własne zdrowie i życie, gdyż to dar najcenniejszy. Dlatego finał konkursu był poprzedzony szkoleniem z pierwszej pomocy, postępowania w sytuacjach zagrożenia oraz samoobrony.

Pamiętajcie:

Cechą charakterystyczną definiującą terrorystów, jest to, że nie uznają oni granic. Terenem ich działania może być każdy kraj często nie związany bezpośrednio z celem postulatów organizacji. Zasada jest jedna: im bardziej spektakularna akcja, tym większy rozgłos i lepszy efekt. Terroryści zawsze chcą być nazywani określeniami zastępczymi, typu bojownik o wolność, mudżahadin, rzecznik ludu. Jednostki specjalne, które przyjdą Cię uwolnić, będą się zachowywać równie agresywnie co napastnicy. Takiej akcji będzie towarzyszyć zamieszanie, panika, krzyki, wybuchy, strzały, więc nie uciekaj z miejsca zdarzenia, nie wykonuj gwałtownych ruchów – policjanci mogą uznać Cię za napastnika. Połóż się za najbliższym ukryciem, trzymając ręce z otwartymi dłońmi na wysokości głowy. W trakcie prowadzonych czynności wyjaśniających, odpowiadaj na pytania osoby prowadzącej przesłuchanie (przedstaw się i opowiedz, jak znalazłeś się w miejscu zamachu) – bądź świadom, że do chwili potwierdzenia twojej tożsamości i wykluczenia udziału w grupie napastników, będziesz traktowany jak przestępca. – więcej na ten temat będziecie mogli przeczytać we wrzesniowym wydaniu czasopisma PROMOTOR w artykule mojego autorstwa pt. „Zagrożenie terrorystyczne”

Czy to się udało? Na to pytanie powinni odpowiedzieć sobie wszyscy uczestnicy zmagań na dziedzińcu Baszty. Dzisiaj to my ocenialiśmy zawodników. Kiedyś być może ich wiadomości i umiejętności zweryfikuje i oceni samo życie. Wierzę, że nie zawiodą ani siebie, ani wychowawców, którzy przygotowywali ich do konkursu, ani oczywiście mnie!

Pozdrawiam wszystkich uczestników i ich opiekunów. Za realizm, niedogodności, stres itp. w imieniu oceniających przepraszam.

Organizatorami przedsięwzięcia byli: Urząd Miasta i Miejski Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji w Czchowie oraz Biuro Doradczo-Usługowe BHP Andrzej Dziedzic z Dąbrowy Tarnowskiej, który reprezentuje sieć ekspertów ds. BHP certyfikowanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie.

Gimnazjaliści oceniani byli drużynowo. Punkty zdobyte z testu i z części praktycznej zadecydowały o wyłonieniu zwycięskiej drużyny. Każda drużyna mogła otrzymać max  210 pkt.

Punktacja przedstawia się następująco:

I Miejsce: ZSiP Domosławice (158,5 pkt.) w składzie: Adriana Łach, Julia Mikołajek, Albert Tekiela. Opiekun: Anna Michalczyk.

II Miejsce: ZS Tworkowa (152,3 pkt.) w składzie: Sylwia Pach, Natalia Szpil, Bernadeta Marchut. Opiekun: Beata Kania-Skowrońska.

III Miejsce: ZSiP Złota (150,3 pkt.) w składzie: Julia Bojdo, Norbert Bojdo, Jakub Sacha. Opiekun: Wojciech Goryca.

Wszystkim GRATULUJĘ, zasługujecie na mega szacun ratowniczy

 

Gimnazjum Czchów

ZS Tworkowa

ZSiP Domosławice

ZSiP Złota

ZS Tymowa

ZS Jurków